Start Page
ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΞΗΡΟΦΘΑΛΜΙΑΣ: ΤΡΙΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ TIPS ΣΤΗ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
Κλίκ για μεγέθυνση
Τρίτη 25 Μάι 2021

Πλέον μπαίνουμε σιγά σιγά στις υψηλές θερμοκρασίες των μηνών του καλοκαιριού, κατά τους οποίους τα συμπτώματα της ξηροφθαλμίας, ιδίως σε κάποιες συγκεκριμένες κατηγορίες ασθενών επιδεινώνονται. Στην ακόλουθη δημοσίευση θα ασχοληθούμε με κάποιες πρακτικές λύσεις, που ανακουφίζουν όσους ταλαιπωρούνται από ξηρά μάτια.

Καταρχάς πρέπει να παραδεχτούμε ότι για το πρόβλημα της ξηροφθαλμίας δεν υπάρχει πανάκεια, δηλαδή κάποιο φάρμακο, που ως δια μαγείας εξαλείφει οριστικά τα συμπτώματα. Η θεραπευτική στρατηγική αποσκοπεί στην ανακούφιση των συμπτωμάτων του ασθενούς, στη βελτίωση της ποιότητας ζωής του και στην αποτροπή πρόκλησης περαιτέρω οφθαλμικών επιπλοκών. Στη θεραπεία της ξηροφθαλμίας είναι επίσης ιδιαίτερο αναφοράς ότι θεραπευτικές λύσεις, που για έναν ασθενή λειτουργούν και τον ικανοποιούν, σε κάποιον άλλο μπορεί να μην ταιριάζουν και υποκειμενικά να μην του παρέχουν καμία βελτίωση. Άρα ο ρόλος του οφθαλμιάτρου είναι να παρέχει στους ασθενείς του εξατομικευμένες θεραπείες, τις οποίες τροποποιεί μέχρι να βρεθεί ποια θεραπεία ταιριάζει και ανακουφίζει τον κάθε ασθενή. Ορισμένες από αυτές τις θεραπευτικές επιλογές είναι οι ακόλουθες:

1. Η ενυδάτωση των ματιών με φυσικά δάκρυα

Πρόκειται για την πιο προφανή λύση: Όταν τα υπάρχοντα δάκρυα στα μάτια δεν επαρκούν (ποσοτικά ή ποιοτικά), τα ενισχύουμε με “φυσικά δάκρυα”, κολλύρια δηλαδή, που έχουν συγκεκριμένα συστατικά, ώστε να βελτιώνεται η ενυδάτωση των οφθαλμών. Υπάρχει στην αγορά πληθώρα κολλυρίων, μεγάλου εύρους τιμών και από διαφορετικές φαρμακευτικές εταιρείες. Βγαίνουν και σε ποικίλη σύσταση: υγρή (σταγόνες), ημιπαχύρευστη (οφθαλμικά τζελ) ή παχύρρευστη (οφθαλμικές αλοιφές). Συμβουλεύουμε τον ασθενή ότι, όσο πιο βαριά είναι τα συμπτώματα της ξηροφθαλμίας, τόσο πιο πηχτή σύσταση φυσικών δακρύων να επιλέγει και τόσο πιο συχνή να είναι η ενστάλαξή τους μέσα στη μέρα (και όχι μόνο 1-2 φορές τη μέρα, όπως εσφαλμένως κάνει η πλειονότητα των ασθενών).

2. Η επαρκής πρόσληψη υγρών

Είναι πραγματικά αξιοπερίεργο πώς ασθενείς, που παραδέχονται ότι δεν τους αρέσει και αποφεύγουν/παραβλέπουν/ξεχνούν να πίνουν νερό, παραξενεύονται, στην αναγγελία, ότι έχουν ξηροφθαλμία. Είναι προφανές ότι η επαρκής πρόσληψη νερού και γενικά υγρών βοηθάει στην καλύτερη ενυδάτωση όλων των ιστών του σώματός μας, επομένως και των ματιών. Μια ουσιώδης συμβουλή λοιπόν σε όλους τους ασθενείς με ξηρά μάτια είναι η παρακίνηση να πίνουν πολύ νερό. Βέβαια αυτό δεν είναι μια θεραπεία της στιγμής και ούτε τα αποτελέσματα θα είναι άμεσα. Πρόκειται για μια παραίνεση, που κυρίως αποτελεί μια σύσταση, που αφορά τον τρόπο ζωής του ασθενούς, και τα οφέλη της οποίας θα φανούν μεσο/μακρο-πρόθεσμα.

3. Η πρόσληψη ωμέγα λιπαρών οξέων

Καταρχάς έχει αποδειχθεί ότι, όσοι προσλαμβάνουν επαρκή ποσότητα ωμέγα-3 λιπαρών οξέων, έχουν μειωμένη πιθανότητα να έχουν ξηροφθαλμία. Επιπροσθέτως παρατηρούμε ότι όσοι πάσχουν ήδη από συμπτώματα ξηροφθαλμίας ανακουφίζονται, όταν προσλαμβάνουν ωμέγα-3 λιπαρά, είτε τοπικά σε μορφή σταγόνων είτε από του στόματος. Επομένως μια καλή συμβουλή, τόσο προληπτικά όσο και θεραπευτικά, είναι η άφθονη κατανάλωση ψαριών, μουρουνέλαιου και λοιπών πηγών Ω-3 λιπαρών οξέων.

Εν κατακλείδι, η ξηροφθαλμία είναι μια ενοχλητική κατάσταση, που συχνά επηρεάζει σημαντικά την ποιότητα ζωής των ασθενών εξαιτίας των συμπτωμάτων καύσου, τσουξίματος και κακής όρασης που δημιουργεί. Εντούτοις, μολονότι η οριστική της θεραπεία δεν είναι πλήρως εφικτή, υπάρχουν πολλά μέτρα, που βελτιώνουν/εξαφανίζουν τις ενοχλήσεις και αποτρέπουν την πρόκληση σοβαρότερων επιπλοκών.

λογότυπο του Dr. Κωνσταντίνου Καϊάφα

αφίσα προγράμματος ΕΣΠΑ