Loading...
 Start Page
ΓΛΑΥΚΩΜΑ: ΟΙ ΤΡΟΦΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΛΕΙΠΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΟ ΣΑΣ
Κλίκ για μεγέθυνση
Τετάρτη 24 Ιούν 2020

ΓΛΑΥΚΩΜΑ: ΟΙ ΤΡΟΦΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΛΕΙΠΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΣ

 

Το γλαύκωμα είναι μια οφθαλμολογική νόσος, όπου, κατά κύριο λόγο, πάσχει το οπτικό νεύρο και νευρικές ίνες του αμφιβληστροειδούς του ματιού. Για την εμφάνιση και την επιδείνωση της νόσου αυτής γνωρίζουμε αρκετούς επιβαρυντικούς παράγοντες (όπως π.χ. η κληρονομικότητα) αλλά η ακριβής αιτιολογία δεν μας είναι πλήρως κατανοητή. Αυτό στο οποίο συμφωνούν όλοι οι ερευνητές είναι ότι στην παθοφυσιολογία του γλαυκώματος πολύ μεγάλο ρόλο παίζει το λεγόμενο οξειδωτικό στρες.

 

 

Τι είναι το οξειδωτικό στρες;

 

Το σώμα μας για να λειτουργήσει ομαλά, χρειάζεται ενέργεια. Η ενέργεια παράγεται σε κυτταρικό επίπεδο σε οργανίδια, που λέγονται μιτοχόνδρια, μέσω συγκεκριμένων πολύπλοκων αντιδράσεων. Αποτέλεσμα των αντιδράσεων αυτών, εκτός από την παραγωγή ενέργειας, είναι και η παραγωγή των λεγόμενων οξειδωτικών, τα οποία προκαλούν ιστικές βλάβες και ευθύνονται για πολλές νόσους καθώς και τη γήρανση. Απάντηση του οργανισμού μας σε αυτά, είναι τα λεγόμενα αντιοξειδωτικά, ουσίες δηλαδή που εξουδετερώνουν τα οξειδωτικά και επιδιορθώνουν τις βλάβες, που αυτά προκαλούν. Κανονικά η σχέση ανάμεσα σε οξειδωτικές και αντιοξειδωτικές ουσίες στο σώμα μας είναι ισορροπημένη. Όταν για διαφορετικούς λόγους η ισορροπία ανάμεσα στα οξειδωτικά και τα αντιοξειδωτικά χαλάει, τότε συσσωρεύονται οξειδωτικές ουσίες στον οργανισμό μας και μιλάμε για οξειδωτικό στρες.

 

 

Αντιοξειδωτικά και γλαύκωμα

 

Εφόσον έχει αποδειχθεί ότι το οξειδωτικό στρες ευθύνεται σε σημαντικό βαθμό για τις βλάβες, που έχουν οι γλαυκωματικοί, η μείωσή του αποτελεί στόχο στη θεραπευτική προσέγγιση του γλαυκώματος. Συγκεκριμένα έχουν μελετηθεί ποιες τροφές έχουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες, οπότε δεν πρέπει να λείπουν από το διαιτολόγιο όλων μας (προληπτικά) και ιδίως των γλαυκωματικών ασθενών (θεραπευτικά). Σε επίσημη έρευνα μάλιστα βρέθηκε ότι η κατανάλωση μήλων, πορτοκαλιών, ροδάκινων και ιδίως μπρόκολου μειώνει την πιθανότητα να πάθει κάποιος γλαύκωμα.

Τα πιο σημαντικά αντιοξειδωτικά που μπορούμε να προσλάβουμε με τη σωστή διατροφή μας, είναι οι “πολυφαινόλες” και ιδίως τα λεγόμενα “φλαβονοειδή”. Για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι, τέτοιες αντιοξειδωτικές ουσίες θα βρούμε:

1. Σε ροφήματα, όπως ο καφές, το τσάι (το πράσινο περισσότερο από το μαύρο) και το κακάο.

2. Στο κρασί (ιδιαιτέρως στο κόκκινο). Ας αναφερθεί εδώ και το λεγόμενο “γαλλικό παράδοξο”, σύμφωνα με το οποίο οι Γάλλοι έχουν λιγότερα εμφράγματα του μυοκαρδίου, κάτι που αποδίδεται στην αυξημένη κατανάλωση κόκκινου κρασιού.

3. Στη σοκολάτα (ιδιαιτέρως στη μαύρη σοκολάτα). Να σημειώσουμε ότι η σοκολάτα γάλακτος περιέχει περισσότερα λιπαρά, τα οποία μειώνουν την πρόσληψη των φλαβονοειδών από το έντερο.

4. Σε φρούτα και ιδίως σε εκείνα της κατηγορίας των μούρων, όπως τα goji berries, τα blue berries και δευτερευόντως και στα βατόμουρα (blackberries) και τις φράουλες (strawberries).

5. Σε λαχανικά και κυρίως στο μπρόκολο.

 

 

Το γλαύκωμα είναι συμπερασματικά μια σοβαρή νόσος. Υπάρχουν πλέον ευτυχώς πολλές θεραπευτικές προσεγγίσεις, είτε φαρμακευτικές είτε με λέιζερ είτε χειρουργικές, οι οποίες έχουν όλες σαν θεραπευτικό στόχο τη μείωση της γενικά ανεβασμένης ενδοφθάλμιας πίεσης. Επειδή πράγματι η ενδοφθάλμια πίεση αποτελεί τον νούμερο ένα παράγοντα κινδύνου της νόσου, είναι σίγουρα εκ των ων ουκ άνευ η διατήρησή της σε χαμηλά επίπεδα. Σίγουρα όμως στους γλαυκωματικούς ασθενείς (αλλά και στον γενικότερο πληθυσμό για προληπτικούς λόγους) συστήνεται (συμπληρωματικά στη φαρμακευτική αγωγή και επ’ουδενί αντ’αυτής) η εισαγωγή αντιοξειδωτικών στο διαιτολόγιό τους, με τροφές όπως οι προαναφερθείσες.

 

 

 

λογότυπο του Dr. Κωνσταντίνου Καϊάφα

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Αγίου Κωνσταντίνου 67, Πάτρα, 26442

Σταθερό: +30 2614 000 379

Κινητό: +30 6989 110 445

Email: info@drkaiafas.gr

 

Login / Sitemap

© Copyright 2020 ΟΦΘΑΛΜΙΑΤΡΟΣ ΠΑΤΡΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Ε. ΚΑΪΑΦΑΣ